Ved å bruke denne nettsiden, tillater du at opplysninger om ditt besøk registreres.

Get er sameiets leverandør av TV og internett

Sameiet inngikk i 2018 avtale med Get om levering av TV og internettsignaler til sameiet. Get tok da over ansvaret fra Telenor (tidligere Canal Digital) som hadde dette ansvaret fra bygget var nytt.

Avtalen kom i stand etter at styret over en lang periode hadde vurdert tilnærmet samtlige potensielle leverandører på markedet, samt vurdering av hvorvidt de ulike tjenestene skulle dekkes over husleien eller ikke.

Avtalen gir sameiet reduserte kostnader, større fleksibilitet og høyere kvalitet på TV og internett-tjenesten
Get miljobilde liten

Informasjon om tjenesten

Sameiet har inngått en fleksibel avtale som gir hver enkelt beboer muligheten til å velge ett av tre alternativer:

  1. TV og Internett – TV Start 12 faste kanaler og 55 poeng som kan benyttes til å velge kanaler, kanalpakker og strømmetjenester. (les mer på get.no) Fiber internett 200 Mbps
  2. Kun Internett – 500 Mbps
  3. Kun TV – Familiepakken med 12 faste kanaler og 115 poeng til å velge kanaler og kanalpakker. (les mer på get.no)

Vi antar de fleste vil ende opp med alternativ 1. Det er verdt å merke at beboere kan velge å bruke 40 av poengene til å dekke HBO Nordic (som 60% av beboere i dag betaler for).

 

Høyere kvalitet, lavere kostnader og mer fleksibilitet

Vi har gjennomført en svært grundig prosess i forbindelse med avtalen. TV-markedet er i endring og vi har vært opptatt av å få på plass en avtale som er god for snittbeboeren i sameiet. På bakgrunn av det gjennomførte vi i sommer en spørreundersøkelse som har gitt oss god innsikt i sameiets internett- og TV-vaner.

Vi har benyttet denne undersøkelsen til å utarbeide en ganske omfattende evalueringsmodell for å sikre at totalkostnaden i sameiet blir så lav som mulig, målt opp mot fleksibilitet og kvalitet på tjenesten. Denne modellen har blant annet vist oss at det samlet sett vil være veldig dyrt for gjennomsnittsbeboeren dersom vi skulle fjernet TV fra felleskostnadene, siden over 80% av sameiet fremdeles ønsker en form for TV-pakke.

Styret er godt fornøyd med at avtalen gir lavere kostnader for alle beboere, høyere kvalitet og mer fleksibilitet i forhold til dagens avtale. Faktisk vil besparelsen for sameiet totalt sett fra gammel til ny avtale beløpe seg til ca. 600.000,- pr. år. En betydelig besparelse for sameiet. Med totalt sett, mener vi både kostnadene som dekkes over husleien (fellesutgifter) og de oppgraderinger som individuelle beboere har gjort og betaler for direkte til Canal Digital (over 60% har oppgradert internetthastigheten).

 

Best for flertallet

Vi er mange beboere på Torshov Torg, og en felles avtale vil naturligvis ikke være optimal for alle og enhver. Vi håper likevel at avtalen vil passe bedre for flere enn tidligere avtale. Samtidig har vi vært opptatt av å få en best mulig avtale for flertallet, ettersom vi er et sameie.

 

De som ikke trenger lineær TV

For de i sameiet som ikke ser på lineær TV, vil den nåværende tjenesten være en stor forbedring i forhold til tidligere avtale. Med den nåværende avtalen vil den enkelte beboer kunne velge alternativ 1 (se lengre oppe i artikkelen) for å så bruke de 55 poeng en har til rådighet, på strømmetjenester. Eksempelvis vil en beboere kunne inkludert i avtalen velge; HBO Nordic, Paramount+ og Curio. Dette da i stedet for lineær TV-kanaler. De faste kanalene vil alle som velger alternativ 1 eller 3 uansett ha tilgjengelig. Uavhengig av hva en velger å bruke poengene til.

Ny TV boks basert på Android TV

Markedets beste TV-boks

Sameiet er blant de aller første i Norge til å ta i bruk den nye Get BoX. Denne er vesentlig kraftigere og raskere enn dekoderen sameiet har hatt tidligere, samt Get sine øvrige dekodere. Boksen vil bli tilgjengelig for beboerne i sameiet i starten på 2019.

Høydepunkter

Chromecast innebygget
Tusenvis av apper tilgjengelig
Sømløse opptak på tvers av dine enheter
Stemmestyring
4K og HDR bildekvalitet
+ flere nyheter knyttet til strømmetjenester kommer snart

Kort om den nye avtalen

Økt standard internetthastighet fra 10/10 mbit til 250/250 mbit
Mulighet til å velge vekk TV i bytte mot høyere internetthastighet
Mulighet for å velge strømmekanaler i stedet for vanlige TV-kanaler
Ny moderne TV-boks

Spørsmål og svar

Jeg har fått faktura fra Canal Digital / Telenor for TV/Internett i januar 2019. Hva gjør jeg?
Du skal ikke betale for til Telenor for produkter i januar. Canal Digital / Telenor vil om kort tid sende alle berørte beboere en tekstmelding som forteller at denne fakturaen krediteres i helhet. Dette er rett og slett en feil fra Canal Digital / Telenor.

Hva gjør jeg med utstyret fra Canal Digital / Telenor?
Hjemmesentralen (der hvor fiber kommer inn (står ofte i teknisk skap) kan du kaste, mens TV-dekoder(e) skal du returnere til Telenor. Du vil motta en hentelapp i posten med tanke på retur av denne.

Hva skjer med oppgradert hastighet / kanalpakker hos Canal Digital / Telenor?
Du vil motta faktura som normalt fra CD/Telenor til og med desember. Fra nyttår avsluttes eventuelle abonnement du har i tillegg til standard (over felleskostnadene). Du trenger ikke gjøre noe i forhold til dette.

Når får vi Get BoX?
Denne er pt. ikke godkjent/lansert. Vi kommer tilbake med mer informasjon når du kan bytte til Get BoX

Det står esker med Get skrevet på i oppganger og bakgård. Skal jeg ta en av disse?
Nei! Get kommer rundt til hver og en av dere for å levere boks og sette denne opp.

Jeg har kablet nettverk i flere rom, hva gjør jeg med det?
Dersom du har nettverks/TV kontakter i flere rom enn i stuen, så må du gi beskjed om dette til installatørene kommer kommer. De vil ta trekke en ekstra nettverkskabel fra stuen og inn til det tekniske skapet. Der monteres en switch som fordeler signalene videre ut til de andre rommene. Hjemmesentralen blir fremdeles plasser i stuen, men har to nettverkskabler koblet til seg.

Bildet er uklart eller pixelert
Vi har meldt dette som en feil 26.11.2018. Feilen ble utbedret 27.11.2018. Dersom du etter dette har problemer, kontakt Get Leveransesupport (telefonnummer finner du på brevet fra Get)